کناره گیری قوام، کتک خوردن فروغی


یزدفردا "میرزا محمد کاظمینی:چند رویداد چشمگیر ایران در طول زمان در پنجم بهمن از این قرارند:


در این روز در سال 1301خورشیدی قوام السلطنه دو روز پس از انتشار مقاله روزنامه قیام که با اهانت به سلطان احمد شاه قاجار به او پرخاش کرده بود که با این همه مخالفت و نارضایتی، چرا و به چه دلیل قوام السلطنه را از نخست وزیری عزل نمی کند، کناره گیری کرد. مخالفان قوام السلطنه روز افزون شده بودند و ظرف یک هفته چند تن از مخالفان او به انتشار روزنامه دست زده و عرصه را بر او تنگ کردند. مجلس که در انتظار کناره گیری قوام بود نسبت به نخست وزیری میرزا حسن مستوفی تمایل خود را اعلام کرد.


پنجم بهمن سال 1320


محمد علی فروغی نخست وزیر وقت هنگام دفاع از لایحه دولت مبنی بر امضای پیمان اتحاد با انگلستان و شوروی( دو دولتی که ایران را اشغال نظامی کرده بودند) در مجلس شورای ملی، توسط یک تماشاگر کتک خورد و اگر نمایندگان به کمک او نشتافته بودند کشته می شد. با وجود این، لایحه وی در جلسه بعدی مجلس(ششم بهمن ماه) به تصویب رسید و ایران رسما به صف کشورهای در حال جنگ با آلمان، ایتالیا و ژاپن پیوست.


« محمدعلی روشن»ضارب محمد علی فروغی در جریان مذاکرات مجلس، با صدای بلند و فریاد فروغی را متهم کرد که عامل انگلستان است و ژنرال نخجوان را که مانع دفاع ارتش از وطن شده بود به جای محاکمه و اعدام، دوباره وزیر جنگ کرده است.


نکته:


تا کنون در سی سال گذشته و در عصر جمهوری اسلامی هیچ مقامی در مجلس کتک نخورده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا